نقش موبایل در روابط خانوادگی

نیازی به آمار گرفتن نیست. کافی است خود شما یک روز به هر دلیلی از دسترسی به تلفن همراهتان محروم شوید.در زندگی امروزه وابستگی انسان یه موبایل تا حدی است که اگر نگوییم شمار زیادی از مردم به آن اعتیاد دارند باید بگوییم بیشتر مردم با حذف آن از زندگی نمی توانند زندگی نرمالی داشته باشند و دچار نارضایتی می شوندو از جمله استفاده های که مردم از موبایلشان می کنند، برای درارتباط بودن با افراد خانواده و دوستان و حتی حل و فصل کردن کارهایشان است.به گزارش هفت صبح در اين زمينه توجه نماييد .

بااین نگاه به گفته دکتر خراط ها، جامعه شناس واستاد دانشگاه در مرحله اول و پیش از هر چیزی موبایل باعث تقویت روابط اجتماعی می شود و ارتباطات را تسریع می بخشد و حتی جایگزین مناسبی برای صله رحم است. آن هم در روزگاری که به دلیل مشغله فراوان، آدم ها کمتر امکان به جای آوردن این سنت را به شکل حضوری دارند.او می گوید: حضور موبایل باعث شده دسترسی های غیر فیزیکی و اطلاع از یکدیگر افزایش یابد و این نقش مهمی در روابط خانوادگی ایفا می کند.
اما همه چیز به همین خوبی و خوشی برگزار نمی شود. شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین چالش هایی که این وسیله ارتباطی به همراه دارد میزان تاثیر گذاری و چگونگی تاثیر گذاری آن بر روابط خانوادگی است. عده ای بر این باورند که استفاده گسترده ای از تلفن همراه و سرویس های اینترنتی موجب از هم پاشیدگی و گسست خانواده ها می شود(به دلایلی چون به وجود آمدن سوئء تفاهم ها، گسترش روابط برون خانوادگی افراد، غیر فیزیکی شدن روابط..) عده ای نیز بر این تلاشند تا با بررسی درون خانواده ها صحت این طرز تفکر را زیر سوال ببرند.

تاثیرمثبت یا منفی مساله این است
به طور مثال چند سال پیش در یک بررسی موسسه pew مشخص شد زندگی خانوادگی در اثر استفاده از اینترنت و تلفن همراه تضعیف نشده است، اما خانواده ها با استرس و شتاب حاصل از زندگی مدرن که حاصل انبوه تماس های تلفن همراه، emailها، پیامک ها و دیگر اشکال ارتباطات مدرن است دست و پنجه نرم می کنند. 

بری ویلمن استاد جامعه شناسی دانشگاه تورنتو در این مورد می گوید: در نظر سنجی که بدین منظور در آمریکا صورت گرفت ۶۰ درصد پاسخ دهندگان که همگی بالغ بودند گفتند فناوری های مدرن باعث گسست خانواده های آنان نشده، ۲۵ درصد معتقد بودند تلفن همراه و ارتباطات آنلاین اعضای خانواده را به هم نزدیکتر کرده است و۱۱در صد قائل به تاثیر منفی فناوری بر روابط خانوادگی بودند .

به گفته ویلمن خانواده ها از ابتکارات مختلف عرصه فناوری خشنود هستند، زیرا با استفاده از این فناوری در طول روز به سادگی به یکدیگر دسترسی داشته و می تواننداز اقدامات یکدیگر مطلع شوند. به عبارت دیگر فناوری های جدید باعث شده عدم حضور فیزیکی اعضای خانواده در کنار هم منجر به قطع روابط عاطفی و احساسی آنان نشود. این همان حرف دکتر خراط ها است که در ادامه هم می گوید: به طور کلی این وسیله می تواند تماما در جهت استحکام بخشی روابط خانوادگی به کار گرفته شود اما در عین حال روابط جدیدی که ممکن است این وسیله ایجاد کند و یا تماس هایی که یه دلیل سوء تفاهم مشکوک به نظر برسد روابط زن و شوهر رادچار مشکل کند وآن بخش تقویت شده ارتباط دچار اختلال شود.

با این وجود این استاد دانشگاه معتقد است اینگونه اختلالات که ممکن است در فرایند استفاده از تلفن همراه میان خانواده ها ایجاد شود زیاد ربطی به این وسیله ندارد و بیشتر به فرهنگ خانواده ها و میزان اعتمادی ربط داردکه مابین افراد خانواده حاکم است. در ادامه نیز می گوید: در نهایت معتقدم تکنو لوژی با پیشرفتش می تواند این مشکلات را رفع کند. به طور مثال mms می تواند اعتماد را باز گرداند و حتی کنترل خانواده ها روی فرزندانشان را بهتر کند چرا که این خدمات جدید امکان این را می دهد که شما تصویر محیط پیرامون خود را ارسال کنید.
با سوء تفاهم به جایی نمی رسیم
در انتهای این بخش از مو ضوع که تاثیر موبایل بر روابط زن و شوهر ها است، دکتر خراط ها می گوید: روابط زن وشوهر ها و مشکلات و سوء تفا هم هایی که میان آنها به وجود می آید یا حتی از آن سو میزان رضایت مندی آنها از رابطه شان تابع داشتن یا نداشتن نیست بلکه تابع پارامتر های مختلفی ا زشرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی گرفته تا رضایت مندی آنها از روابط زن و شوهری است.

اینگونه نیست که موبایل به تنهایی بتواند یک نقش مخرب یا سازنده صددرصدی در این رابطه به وجود بیاوردبلکه یک رابطه براساس تابع هایی که برخی از آنها را گفتم یا بر پایه اعتماد و رضایتمندی شکل گرفته یا نه و آن وقت در همین جهت وسیله ای مانند موبایل می تواند تاثیر مثبت یا منفی بر این پایه خانوادگی داشته باشد.

نوجوانان خانواده و موبایل
اما بحث آسیب شناسی حضور موبایل در خانواده این روزها دامنه اش به جوانان و نوجوانان و حتی کودکان خانواده نیز کشیده شده است. در حالی که در این باره هم عده ای معتقدند در اختیارقراردادن موبایل برای فرزندان خانواده نوعی کنترل آنها محسوب می شود و امنیتی را برای والدین به همراه دارد، عده ای نیر بر این باورند که عدم کنترل کافی روی ارتباطاتی که فرزندان با این وسیله می توانند برقرار کنند و حتی در برخی موارد اعتیاد آنها یه این وسیله تاثیرات مخربی بر آنها می گذارد.

دکتر خراط ها هم معتقد است در بسیاری از جوامع نه تنها ورود کودکان و نوجوانان با موبایل به امکانی مانند مدرسه ممنوع است بلکه حتی در دانشگاه نیز گاه ورود دانشجویان به خصوص دختر را با تلفن همراه ممنوع اعلام کرده اند چرا که معتقدند زوابط کنترل نشده آنها را قربانیان رخدادهایی می کند اما او نیز منکر این حسن این وسیله ارتباطی نمی شود که میزانی از اطلاع همیشگی خانواده از فرزندشان را این وسیله مهیا کرده و گاه تنها دلیل خانواده ها برای عدم در اختیار قرار دادن این وسیله برای فرزندانشان، هزینه های بالای آن است.

در نهایت او معتقد است: توصیه من محروم کردن گروه های سنی از این وسیله ارتباطی نیست بلکه بالا بردن میزان آموزش های تربیتی در خانواده ها ومدارس برای شناساندن مخاطرات وتهدیدهای آن است . از طرف دیگر می توان خدماتی روی موبایل فرزندان نصب کردکه کل مکالمات را کنترل کند.

در پایان وبه عنوان جمع بندی وضوع آسیب شناسی تاثیر موبایل در روابط خانوادگی ، دکتر خراط ها می گوید: به گمانم در حال حاضر در جاهایی که حضور این وسیله ارتباطی قدمت دارد فرهنگ استفاده از آن نیز جا افتاده است و به طور مثال شما دیگر مانند روزهای و سال های اول شاهد مزاحمت ها نیستید. الان با سیستم نظارتی و قضایی و افزایش فرهنگ استفاده از آن با آسیب کمی رو به رو هستید و به همین میزان آگاهی کافی نسبی نیز میان خانواده ها به وجود آمده است اما در میان طبقات فرهنگی پایین و جاهایی که موبایل چندی است به طور جدی وارد شده نیاز به فرهنگ سازی احساس می شود.
در نهایت شاید به توان گفت مهمترین بخش از گفته های دکتر خراط ها را به عنوان یک جامعه شناس در بحثی چون آسیب شناسی حضور موبایل در روابط خانوادگی آن بخش از گفته های وی دانست که تاکید می کند: یک وسیله ارتباطی چون موبایل به تنهایی نمی تواند اثری سازنده یا مخرب در روابط خانوادگی داشته باش بلکه می تواند اعتماد یا عدم اعتمادی که براساس پارامترهای متعدد میان افراد خانواده شکل گرفته را تقویت یا تضعیف کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:, | 14:13 | نویسنده : ░a░y░s░a░n░ ░h░a░j░i░z░a░d░e░h░ |